Ahad, April 03, 2011

Ini Penghormatan Terakhirku.......

Dia mempunyai keinginan,dia mempunyai sesuatu hasrat,mungkinkah itu yang terakhir baginya..?
Hari ini dia terlihat sangat berlainan,tidak biasanya kelihatan seperti ini,mengapa..?
mengapa....adakah ini perubahan yang tidak pasti kau tunjukkan dengan seribu tanda tanya yang kau berikan padaku...?
Pagi petang siang malam,dirimu seakan untuk berjauhan dari pandangan mataku mahupun tidak mahu mendengar suaraku bersuara berhampiran telingamu..,apa salah aku sampai begini jadinya.Dulu kita sudah berjanji untuk bersama sehingga waktu akhir nafas kita,tetapi keadaan yang kau tunjukkan dan juga kau berikan kepadaku sekarang ini seakan tidak seperti yang aku kenal dahulu...,mungkinkah..?
Pada suatu hari,aku sekali lagi melihat kau berkata seorang diri,dan ketawa seorang diri,kadang kau akan menangis seorang diri....,
Janganlah kau begini terhadapku...adakah kau tidak lagi menyayangi aku lagi.....sikapmu berubah total kepadaku....
Aku tak mahu begini terjadi......
Apakah..?
Makan minum tak tentu,jiwa dibelenggu,masalahkah semua ini bagi aku..?
Aku tetap terus untuk bersamamu sehingga akhir hayatku...selalu untuk menjagamu...tidak kira apa pun jua...
Tapi itu tidak bertahan lama,apa yang aku harapkan tidak kesampaian..
Kau telah pun pergi....,
Jauh dari pandangan aku.....,,
Tahu tak,aku tak sempat nak memberi kata-kata terakhir aku sebelum kau tiada,
Baru aku mengerti,kelakuan selama ini rupa-rupanya itulah tanda untuk kau pergi jauh dan takkan kembali...,
Memang...memang setiap tanda-tanda yang hadir amat susah untuk difahami atau dirasai..tapi...ia hadir didepan mataku....
Maafkan aku...aku tak dapat untuk memahaminya...mungkin itu sudah takdir......
Wahai kasih....aku tak dapat berbuat apa-apa...mungkin kata-kata yang aku ucapkan sekarang tiada makna lagi buatmu....tapi ini yang ku mampu......dengarkanlah dari jauh...

"Kasih,
Ini penghormatan terakhirku
Ini penghormatan yang aku berikan kepadamu
Walaupun kamu tidak berstatuskan yang besar bagiku
Tapi hati tetap menyatakan perasaan yang sudah lama membelenggu
Saat kasih
Aku menyatakan hasrat ini
Mungkin tiada lagi pandangan sisi wajahmu ada didepanku
Dan ini penghormatan terakhir
Tidak besar tidak semegah istana berdiri
Meratapi mungkin tidak akan kuselami
Sekali lagi kasih
Saat kau tiada mungkin takkan ada pengganti
Mungkin tiada yang akan hadir walau aku menanti
Terus aku selami dan aku selami
Dalam persembahan terakhirku yang kuberikan kepadamu
Penghormatan terkahirku yang kini menuju penghujung..
Selamat jalan.....
Kasih..
Ini penghormatanku untukmu..."

Jadi segalanya,telah pun berlalu,aku tak dapat lagi berjumpa denganmu,
Hanya kata-kata ini sebagai kenangan,
Hanya doa sahaja yang dapat didengari olehmu..
Selamat tinggal..,
Dan aku takkan melupakanmudan sikap akhirmu..
Akhir....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan