Jumaat, Februari 04, 2011

Pagi Yang Gelap....


Di pagi yang mendung ini,mendengar burung-burung berkicauan keriangan diatas pokok,tidak mengihiraukan apa yang terjadi,tetap dengan pendiriannya,menyanyi bersama-sama.Pagi hari ini sungguh gelap,bukan selalu kebiasaanya.Bagai mahu hujan langit terapi mendung gelap lamanya.Masih belum dengar segala keriuhan diwaktu pagi.Masih menanti cerah matahari menyinari.
Berjalan keseorangan diri menghirup udara segar diwaktu pagi,kabus menjadi teman setia dari pandangan seluruh ruang diwaktu pagi.Mengiringi bunyi burung dimana-mana keriuhan menanti menjelang fajar menyinar.Mungkin saja masih lagi dibuai mimpi diwaktu pagi ini,menyelubungi tubuh dengan selimut merasai kesejukan diwaktu pagi.Ada yang sudah bersiap untuk berangkat pergi untuk bekerja,hanya mencari sesuap nasi,tidak apalah,hanya ingin menyimpan duit poket sahaja,segelintirnya.
Mengambil posisi diwaktu pagi,adalah waktu yang masih lagi dihurung kesunyian,senyap tanpa suara,menjadi sekali lagi sebagai teman tidak berbicara.Walaupun setiap hari melihat harinya pagi menjelang,mungkin ini yang akan menjadi yang terakhir melihat pagi,walaupun tidak selalu menghayatinya apabila menjelang sesudah subuh.
Ketika diwaktu pagi,tidak tahu apa yang mahu dibuatnya,duduk termenung melihat sisi langit yang gelap awannya,mendung tak terkira,tetapi ia adalah pagi yang gelap,bila tiba waktu hujan,kesejukan terasa.
Pagi menjelang setiap hari,hari-hari tidaklah sama,walaupun ia berulang kembali namanya setiap minggu.Apa yang terjadi pada setiap hari,peristiwanya berbeza apa yang berlaku sekarang,tidak sama setiap hari berlaku,beginilah selalu.
Perkara diwaktu pagi akan mungkin juga dilupakan.Inilah diwaktu pagi,pelbagai cerita mulai terukir dari mana-mana sudut yang hadir.Berumur sudah lanjut,menginginkan ia pergi biarlah dalam ketenangan seperti hadirnya diwaktu pagi ini.Ajal tidak kira umur,ia pasti datang menjemput.
Ayam berkokok menandakan ingin semua turut serta bangun dari tidur yang sudah lama terbaring dari malam lamanya dibuai mimpi yang kadanganya sudah-sudah atau tidak sudah dikunjung datang.

Lekas bangun dari tidur berkepanjangan....
Menyatakan mimpimu..
Cuci muka biar terlihat segar..
Merapikan wajahmu..
Masih ada cara menjadi besar..
Memudakan tuamu..
Masih ada cara menjadi besar...

Bangun dari tidur kita,masih ada lagi cara menghadapi segala masalah yang akan datang menemui kita,selagi kita masih hidup ini,masalah tidak akan pernah selesai,akan hadir selalu sahaja habis menyelesaikan suatu masalah.Sampailah kita mati.
Bersiap menjelang hari-hari yang kita lalui,seawal pagi yang masih belum lagi menyinar fajar,mempunyai tekad.Akan maju kehadapan.
Masih terjaga melihat langit masih lagi tidak berubah,apa yang sudah terjadi,bila sudah masanya,sampai juga kedatangannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan