Isnin, Januari 31, 2011

Hanya Ada Satu Cara...


Ada satu cara,cara ini ada satu,tiada lain tak bukan,ia adalah satu cara,bagaimana hendak mengetahui caranya? Mudah sahaja,cara yang biasa ia terjadi adalah satu,menulis satu cara,menyelesaikan satu cara,tiada antara.Suatu hari yang mendalam,sebuah kisah yang bernama,adalah satu cara untuk mengetahuinya,tetapi masih tidak tahu,apa itu caranya.Hanya ada satu cara,caranya agak rumit bila difikirkan,ternyata,selalu berlalu begitu saja,sebab tidak mahu menyimpannya di dalam fikiran,bukannya susah,sebab ia ada satu cara.Tidak perlu runsingkan fikiran,hanya ada jalan mudah sebab ia ada satu cara.Berapa banyak hendak ulang perkataan hanya ada satu cara?
Tidak terkira,sebab,jika tidak pernah mengetahui cara ini bukan mudah hendak mengenali sesuatu cara yang selalunya sukar hendak menyelesaikan cara ini,sebab,ini ada satu cara.Menanti di keheningan senja,memikirkan di beranda rumah,sambil memerhati gelagat burung-burung yang terbang sambil berkicauan,entah kemana ia menghilang,masih juga tiada jalan penyelesaian.Sesal tiada antara,bertanya kepada hati,apa caranya.Memang sangat mudah untuk membuat perkara jika ada satu cara,tapi,apanya caranya,sebab dari tadi hanya ada satu cara,tetapi tidak ada penjelasan,bagaimana?

Satu cara hendak melepasi cara ini...
Memang selalu begini....
Perkara yang mendayu-dayu dijadikan perkara yang terjadi dengan pelbagai cara...
Melintasi landasan menggunakan pelbagai cara...
Tersembunyi jalan keluar...
Hanya ada satu cara....
Untuk menjelaskan perkara yang biasa..
Jika itu luar biasa..
Tidak percaya sana sini...
Mengenali biasa yang terjadi...
Berfikir di luar landasan..
Mencari cara yang paling sesuai..
Sebab hanya ada satu cara yang tak biasa kita lakukan...
Cubalah satu cara ini..
Tiada lebih dari satu cara...
Sebab cara yang lainnya amat berlainan dengan cara yang ada..
Inilah caranya...

Inilah caranya,masalah yang dihadapi sangat susah hendak dilepasi dari digari,jiwa yang tidak tenteram,mencari cara hendak menyelesaikan masalah ini,tiada biasa yang selalunya.Selalu,mereka mempunyai masalah,cabaran,melatih otak,pasti akan harus untuk menyelesaikan sesuatu masalah,masalah yang selalunya juga tidaklah seberat mana,hanya untuk menguji minda segelintirnya.
Cara ini hanya ada satu,reaksi pelbagai pihak menandakan tanya kepada diri sendiri,mengapa tidak menjelaskan perkara yang sebenar,akan terjadinya sesuatu yang rumit yang akan terjadi,dari ingin mengetahui cara ini,tiada apa yang dapat dari sini.
Bukan ke sudah diberitahu,ini memang ada satu cara untuk memahami apa yang disampaikan disini,sebab ia ada satu cara.Hanya diri kita sendiri yang boleh jumpa cara ini atau selesaikan masalah ini dengan satu cara.
Tepat waktu yang tidak menunggu,masih tercari-cari cara ini.Cara dan pilihan ini sama sahaja,tiada beza dan sengketa,orang bijak pandai masih belum rumitkan perkataan pilihan dan cara atau kedua-duanya menjadi perkara yang agak tiada penghujung.Jalan yang mana harus dipilih? Pasti ada caranya.Masalah yang melanda,mereka akan berfikir caranya untuk menyelesaikan masalah itu,banyak cara sudah difikirkan,ada nak dekat lebih beribu cara,tetapi hanya satu cara atau pilihan yang akan menjadi tatapan atau jalan keluar dalam menyelesaikan masalah ini.Memang begitulah selalunya,sebab itulah kali ini mengenai hanya ada satu cara.
Mengertilah,cara yang difikirkan selalunya bukannya semuanya berjaya menyelesaikan sesuatu perkara itu.
Inilah cara atau pilihan kita,seksama memilih inilah cara atau pilihan yang terbaik,jika dihimpun beramai-ramai,memberi mereka sesuatu masalah yang harus diselesaikan,pasti mereka semua mempunyai cara yang berlainan atau selalunya mendapat cara orang lain ataupun cara mereka sama.Selalunya mengikuti cara orang lain biasanya mereka ini tiada usaha,lain pula jika caranya itu betul,jadi kita harus mengikuti caranya ke dalam sebuah cara yang benar.
Selalu inilah caranya,memang selalu ada pelbagai,jangan pernah berputar kembalikan masa,teruskan jika ini yang terbaik,sebab,hanya ada satu cara saja,satu cara.Janganlah pening atau tidak keruan dengan apa yang dinyatakan,sebab,jika membaca lampiran ini,pasti ada satu cara,bagaimana hendak memahaminya.
Lekas,jangan lari dari kenyataan,sebab,tiada yang hanya ada satu cara.Tak ubah seperti biasa,takkan pernah habis satu perkara,jika selesai,hadir yang lainnya.Sehinggalah akhir dari hayat kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan