Rabu, Disember 15, 2010

Melakukan Sesuatu Pekerjaan Diluar Kesedaran...

Ini bukan cerita tentang orang yang suka "menginggau" atau orang yang berjalan sambil tidur ya,Yang akan ingin aku cerita kali ini adalah tentang keupayaan kesadaran dan kemampuan (Consiousness & Competence). Saat ada orang yang baru boleh naik basikal, dia akan mengendalikan basikalnya dengan penuh konsenterasi atau penuh kesadaran. Lengah sedikit boleh terjatuh dia. Dalam keadaan ini orang berada di keupayaan I, iaitu pada status "boleh melakukan dengan kesadaran penuh" atau Consious Competence. Kalau diterangkan posisinya ada di sebelah kanan atas.

Setelah orang sudah sangat mahir berbasikal, sehingga tidak diperlukan lagi konsentrasi yang tinggi untuk bisa mengendalikan basikal, sehingga saat berbasikal orang tersebut boleh sambil toleh-menoleh (tengok sana tengok sini) atau sambil bertelefon, atau mungkin sambil berbual dengan rakannya yang berbasikal di sebelahnya. Maka statusnya sudah naik satu tingkat iaitu diposisi Un-Consious Competence di keupayaan II. Posisi ini adalah merupakan status tertinggi dari keupayaan Consiousness & Competence yang bila diurutkan adalah sebagai berikut: posisi paling bawah Un-Consious incompetence (Tidak sadar dan tidak boleh), lalu Consious incompetence (Dengan kesadaran penuh tidak boleh) dan Consious competence (Boleh dengan kesadaran penuh), dan yang paling tinggi adalah Un-consious Competence ( Tanpa sadar boleh melakukan)

Betapa nikmatnya bila kita bisa melakukan sesuatu dengan mudah, sehingga tidak harus berfikir. Biasanya pekerjaan itu adalah pekerjaan sehari-hari yang rutin kita lakukan. Misalnya tanpa disadari ternyata kita sudah selesai mandi dengan urut-urutan mulai dari masuk bilik air, buka baju, membasahi badan dengan air dan seterusnya sampai kita sudah berpakaian lagi. Apakah kita pernah terfikir serius tentang proses itu? misalnya boleh jadi kemungkinan itu terjadi kerana adanya perubahan di tempat mandi kita, misalnya airnya mengalir atau sabunnya habis dan lain-lain.

Melalui hipnosis mempengaruhi minda, kita boleh memprogram agar suatu pekerjaan besar boleh kita laksanakan dengan lancar dan tanpa harus terlalu banyak berkonsentrasi. Betul,..seperti kalau kita naik basikal,kerana status pekerjaan itu akan kita posisikan di status Un-Consious Competence (Bisa mengerjakan diluar kesadaran).

Macam mana?...,korang nak mencubanya?..,Inilah apa yang aku cakapkan,sesuatu yang tak dirungkaikan,ia amat jelas susah nak dirungkaikan dalam masa yang terdekat...begitulah...

http://hypnodutainment.blogspot.com/2010/02/mengerjakan-diluar-kesadaran.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan