Rabu, Disember 15, 2010

Seberapa Besar Alam Bawah Sadar Mengawal Kita?....

Menurut para pakar Hipnosis dan psikologi di berbagai buku, alam bawah sadar menguasai kita sebanyak 88%, sementara alam sadar hanya 12%. Disamping itu, alam bawah sadar menyimpan data (memory) hasil merakam jalannya kehidupan manusia sejak lahir. Dan data itu tidak pernah hilang. Lalu apa jadinya kalau data itu hilang?, kalau diibaratkan sebuah komputer, data itu merupakan piranti lunak (Software), Kalau hilang jadi sangat bertaburan,ha?,jadi susahlah senang...

Di atas dijelaskan bahwa alam bawah sadar menyimpan data hasil merekan jalannya kehidupan, Jadi misalnya ada kanak-kanak yang setiap harinya selalu dipanggil dengan perkataan "Bodoh / Tak Guna / Dungu" oleh ibunya akibat kanak-kanak itu kurang keterampilan menaiki basikal. Maka tidak menutup kemungkinan sampai tua kanak-kanak itu tidak akan boleh naik basikal, kerana alam bawah sadarnya telah menjalankan program yang bunyinya:" Aku adalah anak yg bodoh dalam berbasikal"

Masih tidak faham?,tidak apa-apa,korang boleh mencuba ayat lain..

Demikian juga untuk contoh kes yang lain, sehingga setelah dewasa baru sadar bahwa orang tersebut takut dengan ayam, takut ditempat sempit, takut ketinggian, takut cicak, takut bercakap di depan umum, takut menghadapi wawancara dan sebagainya yang sering disebut dengan istilah Fobia.

Korang ada apa-apa nak katakan sesuatu? Jadi,tanpa sadar,alam bawah sadar korang sedang mengawal korang dalam senyap-senyap...tidak percaya tak apa..,sebab ini masih lagi dalam kajian....hmm?

http://hypnodutainment.blogspot.com/2010/01/seberapa-besar-alam-bawah-sadar.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan